Hoorn Lokaal heeft vragen gesteld aan het college over de Fixi-app, het meldingsplatform waarmee inwoners eenvoudig schade en overlast in de openbare ruimte kunnen melden. Wij vinden Fixi een prachtig hulpmiddel om samen met inwoners onze gemeente schoon en netjes te houden. Meldingen worden vaak snel opgepakt, en wij maken er zelf ook graag gebruik van!
Toch zien we ruimte voor verbetering. Zo blijven sommige meldingen opvallend lang “in behandeling” staan, soms wel 11 maanden. Ook merken we dat meldingen soms bij de verkeerde afdeling terechtkomen, of dat inwoners onduidelijkheid ervaren over meldingen die door externe partijen moeten worden opgelost, zoals kapotte straatverlichting.
Daarnaast vragen we ons af waarom er op de gemeentelijke website geen uitleg te vinden is over Fixi. Hoe handig zou het zijn als Hoorn een pagina heeft zoals de gemeente Koggenland, waar duidelijk wordt uitgelegd wat inwoners kunnen verwachten van de app?
Met onze vragen aan het college willen we bijdragen aan een nog beter gebruik van Fixi. Zo kan de gemeente nóg meer grip houden op de openbare ruimte en blijven inwoners gemotiveerd om meldingen te doen.
Hieronder onze vragen:
1. Hoe tevreden bent u met het meldingsplatform Fixi? Ervaart u dat het gebruik van Fixi zorgt voor het verbeteren van de grip op de openbare ruimte?
2. Welke termijnen hanteert u voor het reageren op een melding en de volledige afhandeling van deze?
3. Bij het indienen van een melding kan er worden gekozen uit veel verschillende categorieën, waardoor een foutje snel gemaakt is. Hoe zorgt u ervoor dat een melding die in de verkeerde categorie is geplaatst, alsnog bij de juiste afdeling terechtkomt? Hanteert elke afdeling dezelfde werkwijze en afhandelingssnelheid bij het verwerken van meldingen?
4. Welke meldingen kan de gemeente niet zelfstandig afhandelen en worden doorgestuurd naar externe partijen? Hoe informeert u de melder hierover en zijn er afspraken gemaakt met deze externe partijen over de termijn waarbinnen de melding moet worden opgelost?
5. In de Fixi-app worden meldingen in de buurt weergegeven. Wanneer deze optie wordt geselecteerd, is de kaart van Hoorn bedekt met kleuren die de statussen van verschillende meldingen aangeven. Hoe lang blijven afgehandelde meldingen zichtbaar in de app? Houdt u in de gaten of meldingen met de status “in behandeling” niet te lang blijven openstaan?
6. De Fixi app biedt de mogelijkheid om te reageren op een antwoord van de gemeente. Hoe zorgt u ervoor dat deze reacties worden gelezen en dat er, indien nodig, een nieuwe reactie naar de melder volgt?
7. Hoe promoot de gemeente de Fixi app bij inwoners? Waarom is er op de gemeentelijke website geen uitleg over Fixi te vinden en is het college bereid om hier alsnog een instructie op te nemen, vergelijkbaar met het voorbeeld van de gemeente Koggenland https://www.koggenland.nl/melding-woon-en-leefomgeving-melding-openbare-ruimte ?